Att prospektera nya kunder – nyförsäljning

Idag har jag äntligen kommit igång igen med att prospektera kunder, ”varma” och ”kalla” prospect. Om jag skärskådar mig själv, kan jag konstatera att det är anmärkningsvärt hur jag lyckas fylla min arbetsdag med mindre viktiga saker än prospektering av nya kunder.

I och för sig har jag arbetat med befintliga produktioner av hemsidor, det är ju det viktigaste, men därefter borde kundprospektering ligga som solklar tvåa i prioritetsordning. Oftast arbetar jag från mitt hemmakontor och det är ofattbart, hur det alltid går att fylla dagen med annat än prospektering.

När jag idag, på förmiddagen, satte mig och äntligen börja ringa, med mål att ringa 20 samtal om dagen, så blev jag förvånad. Det var inte alls obehagligt! Jag trodde att den av alla säljare kända nej-skräcken, rädslan att få ett nej, hade smugit sig på mig, men så var det inte alls. Då tänkte jag, varför har jag undvikit något, som inte alls var obehagligt?

Så nu ska jag schemalägga prospekteringen, att alltid ringa en eller två timmar på förmiddagen. Det är hisnande att tänka på vad 20 samtal om dagen kan ge. Det blir 100 samtal på en vecka. 400 på en månad och 4.000 på ett år! Det är fyratusen kontakter, som annars inte skulle blivit av.

Under våren fram till nu, har vi sålt på varje kundbesök utom ett. Min kompanjon, ingenjören och jag har åkt tillsammans och det har visat sig vara ett mycket lyckat koncept.

Jag räknar med att:

50 telefonsamtal ger:

10 samtal med marknadsansvarig/ägare, vilket ger:

2 bokade fysiska kundmöten, vilket ger:

1 såld hemsida

Resultatet får utvisa om det var en glädjekalkyl, eller kanske t o m i underkant! På det här viset borde det vara en smal sak att fyrdubbla omsättningen för oss.

Min kompanjon Kristoffer, supergeniet, han vidareutvecklar fortlöpande vårt fantastiska publiceringsverktyg. Vi har haft utmärkta resultat med våra kunders sökmotoroptimering tidigare, nu kommer det bli ännu mer spets på det hela. Användarvänligheten är magnifik, det låter kanske som försäljarsvada, men jag tror inte vi har någon som slår oss på fingrarna vad gäller det. Så jag har en fantastiskt produkt och en verksamhet som har mycket låga kostnader, den största delen vi lägger in är vårt arbete. Så vad gör jag av det? Nu ska vi bli rika!

När det gäller prospectering, ska jag även börja ta tag i att sälja mitt föredrag om pengar till, tänkte jag, Carema och Nordea, två företag som verkar har problem med att förstå vad pengar är och hur pengar arbetar.

Jan Roostal

entreprenör Smart Hemsida

This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

Kommentera