Vågar Du ta betalt? En bra bok om pengar!

Vågar Du ta betalt för Dina produkter/tjänster, eller säljer Du Dig själv billigt, för att Du tror att Du inte kan sälja annars?

1999 var jag i La Jollla, San Diego, i Kalifornien, för att certifiera mig som instruktör i Dr Deepak Chopras meditationsteknik. En kväll, när jag och de andra kursdeltagarna hade varit ute och ätit middag, passerade vi en ”New age-book store”.

Där köpte jag en bok av Stuart Wilde, som heter ”The Trick to Money Is Having Some!”. Kort efter hemkomst läste jag den och tyckte att den var bra. Här om dagen, alltså mer än tio år senare, föll mitt öga på bokryggen, i en av bokhyllorna hemma. Jag började läsa om boken. Inte kom jag ihåg att den var så makalöst bra!

Stuart Wilde förklarar vad pengar är, ur ett metafysiskt perspektiv. Pengar är helt enkelt energi. Det finns ingen brist på pengar, lika lite som det finns någon ”brist” på energi.

Om Du arbetar med kvalitet och energi, så kan Du också ta betalt. I en värld där allt är så vanligt, grått, tråkigt och görs på samma sätt, om Du kommer från en ”värld av originalitet” och lägger energi på det Du gör, så kommer folk att reagera på det. Butiker som verkligen är annorlunda, restauranger som faktiskt ger bra service, eller lagar mat på ett kreativt sätt, när Du hittar ett sånt ställe, så betalar Du gärna. För Du vet att kvalitén och glädjen Du får, är värd hundratals gånger mer, än det skräp Du får i den vanliga världen.

http://www.bokus.com/bok/9781561701681/the-trick-to-money-is-having-some/

Det Wilde säger är klockrent tycker jag! Minns en gång, när jag missade ett plan från London och var tvungen att övernatta på, vill minnas att det var, SAS Radisson, precis utanför flygplatsen. Det var ett lyxigt hotell. Allt var tipp, topp, inredningen, rummet, sängen, städningen, maten, för att inte tala om servicen! Vilken glädje det är, tycker jag, att vara kund till en sådan näringsidkare!

Jag var nästan glad, att jag hade missat planet från London! Det enda jag kunde hitta att klaga på, var en kran i badkaret, som var lite trög! Innan jag lämnade rummet på morgonen, fyllde jag i en enkät. Döm om min förvåning, när det några dagar efter jag kommit hem till Sverige, damp ner ett brev från hotellet på mitt hallgolv. Ledningen förklarade, att gästernas synpunkter var ett av de mest kraftfulla verktygen för att förbättra företagets verksamhet. Jag förstår självklart, att det är en dator, som skickat ut brevet, men jag blir ändå imponerad, en sådan kvalitet och servicekänsla, in i minsta detalj!

Men det här skulle handla om att ta betalt, pennan far iväg! Wilde skriver om att Du inte ska sälja Dig själv billigt. Då kommer kunderna begära allt mer av Dig och bli mer och mer obenägna att betala något över huvud taget. Man tror att folk inte gillar att betala, men det är helt fel! Tänk Dig att Du går på en lyxrestaurang, Du betalar glatt det höga priset för Du vet/tror Dig ha fått något extra.

I min egen verksamhet, företaget Smart Hemsida, som jag driver med en ingenjör, så har jag märkt, att man inte i onödan, ska bjuda kunderna på gratisjobb. De förstår inte värdet av det de fått och i stället för att bli glada, så börjar de begära mer och mer och bli allt ovilligare att betala, precis  som Wilde skriver i sin bok. Om Du bjuder kunden på något, så ska Du göra det för att Du verkligen känner för det och inte för att Du är rädd att inte få affären, eller för att Du har låtit Dig manipuleras av skuldkänslor, Du känner att ”måste” göra det.

Det är också viktigt att Du tjänar pengar på det Du gör. Om Du gör ett stort jobb och knappt gör någon förtjänst, så kommer det skada Din energi, kanske så allvarligt, att Du inte ens kan få en kund på rabattpris-marknaden! Sen vi kommit upp i ett högre pris-segement med våra hemsidor, vi tar cirka 25.000:- för dem nu, så har vi fått mycket trevligare kunder att arbeta med. Det är företagare som fokuserar på att göra affärer, på att skapa värde, i stället för att snåla. Den positiva energin smittar av sig även på oss. Vi säljer oss själva fortfarande för billigt och kommer inom kort att höja priset till strax över 30.000:-, kvalitet måste få kosta.

Stuart Wildes poäng är att det inte är fel, att ta bra betalt, om Du ger kunden ett bra värde och en bra energi. För det finns ingen brist i Universum. Det är också viktigt, att lära sig ta emot det som kommer till en. Så därför, om Du hittar ett mynt på gatan, så ska Du plocka upp det, hur litet värde det än har, för att lära Dig ta emot och för att inte bry Dig om vad omgivningen tycker. Författaren har en underbar humor, vilket bjuder på många skratt!

Poängen är, att om Du vill tjäna pengar, så ska Du inte arbeta på lågprismarknaden och konkurrera med andra leverantörer, som alla gör exakt likadant, eller säljer exakt samma typ av produkt. Se till att vara originell, att ha en exceptionell kvalitet, att ha ett ovanligt kundbemötande, att ha en bra energi när Du jobbar med Dina kunder, då kan Du ta bra betalt.

Kunden är inte intresserad av vad det kostar, kunden är intresserad av vilket värde Du levererar!

Jan Roostal
SEO-konsult och entreprenör, Smart Hemsida

This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

Kommentera