Lönsammare kundbesök, besök kringliggande företag!

Min kompanjon och jag driver företaget Smart Hemsida, som säljer sökmotoroptimerade hemsidor med publiceringsverktyg. Vi försöker ständigt bli ännu bättre och mer effektiva. När vi åker på kundbesök, har vi därför börjat med, att efter avslutat kundbesök, besöka kringliggande företag.

I måndags hade vi ett osannolikt flyt. Vi sålde en hemsida till Active Gym i Vallentuna Centrum. Kunden hade hittat oss via MåBra XerSize och Care AB i Mörby Centrum, som driver gym i Danderyd. De gillade vår design och upplägg för MåBra, så nu bygger vi en ny hemsida åt Active som även driver ryggoled.se som nu hamnar under samma site.

Efter kundbesök ovan, hade klockan hunnit bli nästan 16.45 när vi kom till företagshotellet som vi skulle besöka. Jag hade utsett ett särskilt intressant prospect. Turligt nog var VD:n för företaget kvar. Vi överlämnade lite information till honom och bytte några ord. Han var intresserad, så min kompanjon frågade; har Du tid några minuter? Vi blev kvar i knappt en halvtimme och fick nästan signatur på offerten. Men dagen efter fick jag ok från kund, att han gör affär med oss.

Max Söderpalm skrev nyligen i sitt Monday Morning Letter, att om Du har någon referens, när Du ringer upp en ny prospect, det vill säga, till exempel en gemensam bekant, så är chansen att Du får boka ett möte tio gånger större än om det är en helt ”kall prospect”. Det är den principen vi försöker använda här. Om prospecten har fått se ett ansikte innan som man hälsat på och fått information av, så lär chansen vara ganska mycket större än annars, att man bokar ett möte.

Jan Roostal

Smart Hemsida

This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

Kommentera