Hemsidan, Ditt mest kostnadseffektiva marknadsföringsverktyg!

Minst 80% av svenska företag använder inte hemsidan på ett effektivt sätt. Hemsidan ska vara företagets bästa säljare, som jobbar 24 timmar om dygnet. Idag tackar många företag nej till de mest kvalificerade prospecten, som redan fattat sitt köpbeslut och bara letar efter rätt leverantör på internet.

I vissa specifika branscher, säger företag kanske, att de oftast/nästan enbart får nya kunder på referens, men hur kan vi veta, att inte en mycket större andel nya förfrågningar/kunder, skulle kunna komma från nätet, om de hade en bra sökmotoroptimering? Människors beteende förändras hela tiden, brukar ta mig själv som exempel. För inte så många år sedan, hade det varit otänkbart för mig, att googla fram en ny tandläkare. Tandläkare, måste man ju ta på referens, tänkte jag. Plötsligt hade jag ändrat mig, googlade på Tandläkare i Täby C, jag bor i närheten. Sen ringde jag de tre mottagningarna som fanns och valde en på känsla. Sen sålde vi en hemsida till dem, men det är en annan historia…

Ett vanlig missförstånd bland företagare är, att om man anlitar en webbleverantör, så kan de per automatik sökmotoroptimering. Om så vore fallet, brukar jag fråga mig, hur kommer det sig, att minst 80% av svenska företag inte sökoptimerat sin hemsida, så bra som man borde?

Hemsidan är företagets i särklass mest kostnadseffektiva verktyg för marknadsföring.

Med en effektiv hemsida eliminerar Ni behovet av dyra kringtjänster. Det är också en engångsinvestering.

De företag som begärt en offert från Smart Hemsida  kan notera att en inte obetydlig del av investeringen, utgörs av arbete med textbearbetning och sökmotoroptimering. Ett vanligt exempel skulle kunna vara ett städföretag. På hemsidan har man en sida som heter ”Tjänster”. På den unika sidan, räknar man upp förslagsvis; företagsstädning, flyttstädning mm. Men dessa ord har inte bearbetats. Exempelvis, skulle vi lägga upp ordet ”Företagsstädning” med en egen textruta, med title-tag och permalänk, samt ett åtminstone kort beskrivande textstycke.

Vi hjälper våra kunder, dels med att bearbeta text, men även ta fram helt ny text. Det är ett vanligt problem bland företag, att man har för lite text, för att kunna skapa en bra sökoptimering.

Ibland när vi tappat en order, går jag in på företagets hemsida, ett halvår senare. Jag ringer upp och frågar, varför den nya siten inte är publicerad. Jo, förklarar man, vi skulle ta fram text och det har vi inte haft tid med och det kunde leverantören inte hjälpa till med.

Under tiden fortsätter man att gå miste om nya affärer/de mest kvalificerade prospecten, som redan fattat sitt köpbeslut och bara letar efter rätt leverantör på nätet!

Min kompanjon Kristoffer Sundqvist är en ung KTH-ingenjör, som brinner för programmering och att bygga hemsidor. Han har under mer än sju års tid, tagit fram, vågar jag påstå, ett av marknadens absolut bästa och mest användarvänliga hemsida med publiceringsverktyg.

Vi har tagit fram ett komplett paket, för att se till, att hemsidan blir företagets bäste säljare och presentatör.

Boka ett möte med Smart Hemsida

Jan Roostal, 0733-786957entreprenör Smart Hemsida

This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

Kommentera