Som SEO-konsult, leverantör och säljare av hemsidor, så fascineras jag av hur präglad en näringsidkare är av den bransch hon eller han verkar i, det känns ibland som alla är ”stöpta i samma form”. Det jag talar om här är hur man ser på och beter sig i frågor som rör marknadsföring, internetmarknadsföring och hemsidor.

Det är nästan skrämmande, hur likformigt företag tänker och beter sig, när man är verksam i samma bransch. Är det ett bra sätt att marknadsföra sig på, att göra som alla andra? Självklart är det nödvändigt med igenkänning och användande av vissa markörer. Om jag kommer in på en hemsida, som tillhör ett gym, så ska den naturligtvis ge mig associationer till träning, välbefinnande och hälsa. Det syftet uppnår man bland annat med hjälp av bra bilder. Kommer jag in på en hemsida för en tandläkare, utan ett enda foto, eller symbol, kopplad till det man arbetar med, då hoppar jag nog snabbt vidare. Men när detta är sagt, är det inte genom att sticka ut och vara annorlunda, som jag har chans att vinna den ständig kapplöpningen mot konkurrenterna?
Läs om psykologen, som ”står ovanför” sådana futtigheter som marknadsföring, samt om reklam-byrån, som vågar sticka ut, genom att verkligen avvika från hur konkurrenterna presenterar sig, på företagets viktigaste skyltfönster, hemsidan.
Läs här om olika ”branschtyper”.
Tandläkar-typen
Att vara tandläkare är att verka inom en bransch som är såväl kapital- som arbetsintensiv. Man gör stora investeringar i utbildning, teknik och marknadsföring. Tandläkare är tacksamma att ha som kunder, de förstår att saker måste få kosta, man fokuserar mer på att skapa värde än på att snåla. Tandläkare spenderar ibland nästan groteska summor på marknadsföring. Många tandläkare har professionella hemsidor och en del av dem är mycket långt framme vad gäller kunskaper om den digitala marknadsföringen. Motsatt, finns det företag, som kanske betalar 150.000:- till Eniro per år, pengar som skulle kunna användas mycket mer effektivt i marknadsföringen. Samma kund, har kanske en hemsida, det mest kostnadseffektiva verktyget, som lämnar mycket övrigt att önska. Generellt kan man säga, att många tandläkare har koll, inte bara på det man själv arbetar med.
Psykolog-typen
Den här branschen är raka motsatsen till tandläkarna. Förmodligen får man många av sina kunder, eller patienter på rekommendation och tror därför att man inte behöver marknadsföra sig. Jag tror att man tänker fel. Människors beteende ändrar sig hela tiden. För att ta mig själv som exempel, så tänkte jag för inte så många år sen, att tandläkare, kan man inte googla fram. Det måste jag välja på rekommendation från någon jag känner, så jag vet att jag får en bra tandläkare. Men plötsligt en dag, för två/tre år sen, hade jag ändrat mig och googlade fram en ny tandläkare.
En psykologs hemsida ser nästan alltid anskrämlig ut, inte sällan ett ”hemmasnickeri” byggd på någon färdig bloggplattform, eller webbhotells gratishemsida, naturligtvis uruselt sökmotoroptimerad, med ett riktigt billigt utseende. Tandläkaren måste genom sitt arbete hela tiden hänga med i en teknikutveckling, som går allt snabbare, kanske har man då lättare att ta till sig teknik även utanför sitt eget arbetsområde?
Kan det också vara så, att en psykolog, som arbetar med så viktiga saker som människors själsliv, inte vill sänka sig så lågt, som till att engagera sig i så ”banala” saker som att sälja sig själv, man vill väl inte vara en simpel ”krämare”?
Jag tittar på hemsidor hela dagarna och jag tror aldrig någonsin, att jag sett en professionell psykolog-hemsida. Sökmotoroptimeringen, (d v s att fånga nya kunder/patienter) den ska vi inte tala om, den är obefintlig. Tänk så lätt det vore, för en psykolog, som tänkte lite nytt, att sticka ut och ligga hästlängder före alla sina konkurrenter!
Är det inte komiskt, att en psykolog, som hjälper människor att ta sig ur destruktiva beteenden, dåliga vanor, tankebanor och föreställningar som man fastnat i, är så låst i sina egna tankebanor när det gäller marknadsföring, ovillig att ens uppdatera sig inom området? Någon spekulerade i, att psykologer alltid vill ha rätt. Kanske en ”yrkesskada”?
Jag inser att jag nu är ute på hal is och riskerar att bli analyserad av någon arg psykolog och få förklarat vad det är jag projicerar ut genom min artikel. Men tro mig, jag är en varm anhängare av psykoterapi, för många år sen gick jag själv i en psykodynamisk terapi i tre år, som jag haft och fortfarande har mycket stor glädje av.
Alternativmedicinar-, healer-, eller den andliga typen
Personer verksamma inom denna bransch, tycks ofta lida av ett manifest fattigdomstänkande. Man verkar anse att pengar är ”fult”. Om jag då är intresserad av att marknadsföra och sälja mig själv, då är jag ju intresserad av att tjäna pengar och då blir jag ju en ”dålig människa”, eller hur?
Denna inställning finner jag mycket komisk. Pengar är inte ”dåliga”, pengar är en av mänsklighetens mest välståndsskapande uppfinningar. De problem, som uppstår i samband med penninghantering, eller våra försök att tjäna pengar, har att göra med felaktiga föreställningar om pengar och att vi inte förstått vad pengar är.
Denna ”bransch-typ” liknar psykologen. Hemsidorna är i allmänhet anskrämliga och obefintligt sökmotoroptimerade. Nu vill jag inte bli allt för elak, många av den här branschens terapeuter utför sitt värv, (liksom många psykologer), med själ och hjärta, till stor båtnad för sina kunder/patienter. Men, man har problem med fattigdomstänkandet. Man kan lägga timmar, veckor och kanske månader i arbetstid, på att egenhändigt snickra ihop en hemsida, som i slutänden är anskrämlig, obefintligt sökmotoroptimerad och definitivt inte presenterar sitt företag på ett för de presumtiva kunderna attraktivt sätt. I stället för att överlämna arbetet till ett proffs och ägna sin tid åt att prospektera nya kunder. Man har kanske investerat 150.000:- i sin utbildning, men kan absolut inte tänka sig, att investera en bråkdel av de pengarna på en professionell hemsida, som skulle ge den i särklass mest kostnadseffektiva marknadsföringen. Hur tänker de?
Bokföringstypen
Företag som arbetar med bokföring har ofta hemska hemsidor. Många gånger vill man inte sätta sig in i vad som är viktigt att tänka på, liksom skrämmande många andra företagare, så köper man en hemsida (företagets viktigaste skyltfönster) utan att göra någon som helst behovsanalys.
Problemet med den här branschtypen, är att man inte har tid. Verksamheten är så arbetsintensiv, man har så mycket betungande arbete att utföra för sin kunders räkning och prioriterar inte sin egen marknadsföring. Naturligtvis finns alltid positiva undantag, ett av de företagen är kund till oss! 🙂
Jurist- och konsulttypen
Om Du arbetar med hemsidor, sökmotoroptimering eller internetmarknadsföring, glöm den här branschen. De kommer inte köpa av Dig, varför? Jag vet faktiskt inte…
Reklam-typen
Inte heller här ska Du göra Dig några illusioner om att kunna sälja internetrelaterade tjänster. Här har man sitt på det torra. Sökmotoroptimering tycks man inte vara intresserad av, man anser väl att kunder endast prospekteras fram själv, eller kanske fås på rekommendation.
Vad som fascinerar är reklambyråernas hemsidor. Man tycks ha fått på hjärnan, att arbeta med bilder. Ju mer bilder desto bättre, ju flashigare desto mer imponerande, ju mer det blinkar, blippar, hoppar och roterar, desto bättre, ju mer imponerad ska den presumtive reklamköparen bli. Säkert tycker man också att detta är ett utmärkt ”image-byggande”.
Bland dessa hemsidor, finner man kanske den absolut sämsta användarvänligheten på hela internet!. Snacka om ”Skomakarens barn”. Reklambyråer arbetar med att hjälpa företag sälja sina tjänster och produkter. Jag antar att man då ska få fram ett önskvärt budskap så tydligt och säljande som möjligt, samt att mottagaren på ett enkelt sätt ska kunna greppa budskapet. Men hur kommunicerar man sin egen företagsprofil, budskapet om hur man arbetar? Det man eventuellt berättar om sig själv och sitt företag, fullständigt drunknar i en meningslös explosion av bilder. Om jag vore reklamköpare, så skulle det inte ge mig en bra magkänsla, om min presumtiva leverantör och den syn de kan förmodas ha på en kund.
Lysande undantag finnes även i denna bransch! Min kompanjon och jag var nyligen på besök hos en reklambyrå. Den byråns hemsida är ett föredöme i användarvänlighet. Här kommer verkligen uttrycket ”less is more” till sin rätt, en enkel och sparsmakad hemsida, med en, som jag tycker, snygg grafisk profil. På ett tydligt och pedagogiskt sätt presenteras hur företaget arbetar och man använder inte mer bilder än vad som är nödvändigt. Till saken hör, att denna reklambyrå, har ett sätt att arbeta och värderingar som jag finner mycket tilltalande. De korresponderar mot min och min kompanjons syn på affärsetik.
Jan Roostal
entreprenör som tillsammans med en KTH-ingenjör driver företaget Smart Hemsida