Lönsammare kundbesök, besök kringliggande företag!

Min kompanjon och jag driver företaget Smart Hemsida, som säljer sökmotoroptimerade hemsidor med publiceringsverktyg. Vi försöker ständigt bli ännu bättre och mer effektiva. När vi åker på kundbesök, har vi därför börjat med, att efter avslutat kundbesök, besöka kringliggande företag.

I måndags hade vi ett osannolikt flyt. Vi sålde en hemsida till Active Gym i Vallentuna Centrum. Kunden hade hittat oss via MåBra XerSize och Care AB i Mörby Centrum, som driver gym i Danderyd. De gillade vår design och upplägg för MåBra, så nu bygger vi en ny hemsida åt Active som även driver ryggoled.se som nu hamnar under samma site.

Efter kundbesök ovan, hade klockan hunnit bli nästan 16.45 när vi kom till företagshotellet som vi skulle besöka. Jag hade utsett ett särskilt intressant prospect. Turligt nog var VD:n för företaget kvar. Vi överlämnade lite information till honom och bytte några ord. Han var intresserad, så min kompanjon frågade; har Du tid några minuter? Vi blev kvar i knappt en halvtimme och fick nästan signatur på offerten. Men dagen efter fick jag ok från kund, att han gör affär med oss.

Max Söderpalm skrev nyligen i sitt Monday Morning Letter, att om Du har någon referens, när Du ringer upp en ny prospect, det vill säga, till exempel en gemensam bekant, så är chansen att Du får boka ett möte tio gånger större än om det är en helt ”kall prospect”. Det är den principen vi försöker använda här. Om prospecten har fått se ett ansikte innan som man hälsat på och fått information av, så lär chansen vara ganska mycket större än annars, att man bokar ett möte.

Jan Roostal

Smart Hemsida

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Ny hemsida åt Waterjet Entreprenad AB

Vi har glädjen att hälsa Waterjet Entreprenad AB välkommen till samarbete med Smart Hemsida. Vi har fått i uppdrag att uppgradera företagets profil och marknadskommunikation på internet. Detta sker genom produktion av en ny hemsida med publiceringsverktyg för företaget. Tillsammans med kund, kommer vi ta fram en sökordsprofil på företagets mest relevanta sökfraser, för att fånga nya kunder på nätet, genom en effektiv sökmotoroptimering. Sökordsprofilen används bland annat för att bearbeta text, rubriker, viktiga fält och interna länkar.

Waterjet Entreprenad AB, har arbetat/arbetar med så prestigefyllda uppdrag som renovering av Årstabron, Arlanda P-hus och just nu deltar man i den omfattande om- och tillbyggnaden av Täby Centrum.

Ansvarig sökmotoroptimering Smart Hemsida

Jan Roostal

Driver företaget Smart Hemsida
tillsammans med KTH-ingenjören Kristoffer Sundqvist

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

En av Smart Hemsidas kunder

Vi hade nöjet att publicera Väsbytandläkarnas nya hemsida  i juni 2012. De hade hittat Smart Hemsida via andra hemsidor som vi producerat för olika tandläkarmottagningar. De gillade med andra ord våra designer.

Tandläkare i Upplands Väsby

Våra tandläkare Upplands Väsby håller till i en nybyggd tandläkarmottagning, med toppmodern utrustning bara ett stenkast från Pendeltågsstationen Upplands Väsby.

För att komma till startsidan för Väsbytandläkarna, klicka här >> Tandläkare i Upplands Väsby

Jan Roostal – Smart Hemsida

Hemsidor med egenutvecklat publiceringsverktyg

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Vågar Du ta betalt? En bra bok om pengar!

Vågar Du ta betalt för Dina produkter/tjänster, eller säljer Du Dig själv billigt, för att Du tror att Du inte kan sälja annars?

1999 var jag i La Jollla, San Diego, i Kalifornien, för att certifiera mig som instruktör i Dr Deepak Chopras meditationsteknik. En kväll, när jag och de andra kursdeltagarna hade varit ute och ätit middag, passerade vi en ”New age-book store”.

Där köpte jag en bok av Stuart Wilde, som heter ”The Trick to Money Is Having Some!”. Kort efter hemkomst läste jag den och tyckte att den var bra. Här om dagen, alltså mer än tio år senare, föll mitt öga på bokryggen, i en av bokhyllorna hemma. Jag började läsa om boken. Inte kom jag ihåg att den var så makalöst bra!

Stuart Wilde förklarar vad pengar är, ur ett metafysiskt perspektiv. Pengar är helt enkelt energi. Det finns ingen brist på pengar, lika lite som det finns någon ”brist” på energi.

Om Du arbetar med kvalitet och energi, så kan Du också ta betalt. I en värld där allt är så vanligt, grått, tråkigt och görs på samma sätt, om Du kommer från en ”värld av originalitet” och lägger energi på det Du gör, så kommer folk att reagera på det. Butiker som verkligen är annorlunda, restauranger som faktiskt ger bra service, eller lagar mat på ett kreativt sätt, när Du hittar ett sånt ställe, så betalar Du gärna. För Du vet att kvalitén och glädjen Du får, är värd hundratals gånger mer, än det skräp Du får i den vanliga världen.

http://www.bokus.com/bok/9781561701681/the-trick-to-money-is-having-some/

Det Wilde säger är klockrent tycker jag! Minns en gång, när jag missade ett plan från London och var tvungen att övernatta på, vill minnas att det var, SAS Radisson, precis utanför flygplatsen. Det var ett lyxigt hotell. Allt var tipp, topp, inredningen, rummet, sängen, städningen, maten, för att inte tala om servicen! Vilken glädje det är, tycker jag, att vara kund till en sådan näringsidkare!

Jag var nästan glad, att jag hade missat planet från London! Det enda jag kunde hitta att klaga på, var en kran i badkaret, som var lite trög! Innan jag lämnade rummet på morgonen, fyllde jag i en enkät. Döm om min förvåning, när det några dagar efter jag kommit hem till Sverige, damp ner ett brev från hotellet på mitt hallgolv. Ledningen förklarade, att gästernas synpunkter var ett av de mest kraftfulla verktygen för att förbättra företagets verksamhet. Jag förstår självklart, att det är en dator, som skickat ut brevet, men jag blir ändå imponerad, en sådan kvalitet och servicekänsla, in i minsta detalj!

Men det här skulle handla om att ta betalt, pennan far iväg! Wilde skriver om att Du inte ska sälja Dig själv billigt. Då kommer kunderna begära allt mer av Dig och bli mer och mer obenägna att betala något över huvud taget. Man tror att folk inte gillar att betala, men det är helt fel! Tänk Dig att Du går på en lyxrestaurang, Du betalar glatt det höga priset för Du vet/tror Dig ha fått något extra.

I min egen verksamhet, företaget Smart Hemsida, som jag driver med en ingenjör, så har jag märkt, att man inte i onödan, ska bjuda kunderna på gratisjobb. De förstår inte värdet av det de fått och i stället för att bli glada, så börjar de begära mer och mer och bli allt ovilligare att betala, precis  som Wilde skriver i sin bok. Om Du bjuder kunden på något, så ska Du göra det för att Du verkligen känner för det och inte för att Du är rädd att inte få affären, eller för att Du har låtit Dig manipuleras av skuldkänslor, Du känner att ”måste” göra det.

Det är också viktigt att Du tjänar pengar på det Du gör. Om Du gör ett stort jobb och knappt gör någon förtjänst, så kommer det skada Din energi, kanske så allvarligt, att Du inte ens kan få en kund på rabattpris-marknaden! Sen vi kommit upp i ett högre pris-segement med våra hemsidor, vi tar cirka 25.000:- för dem nu, så har vi fått mycket trevligare kunder att arbeta med. Det är företagare som fokuserar på att göra affärer, på att skapa värde, i stället för att snåla. Den positiva energin smittar av sig även på oss. Vi säljer oss själva fortfarande för billigt och kommer inom kort att höja priset till strax över 30.000:-, kvalitet måste få kosta.

Stuart Wildes poäng är att det inte är fel, att ta bra betalt, om Du ger kunden ett bra värde och en bra energi. För det finns ingen brist i Universum. Det är också viktigt, att lära sig ta emot det som kommer till en. Så därför, om Du hittar ett mynt på gatan, så ska Du plocka upp det, hur litet värde det än har, för att lära Dig ta emot och för att inte bry Dig om vad omgivningen tycker. Författaren har en underbar humor, vilket bjuder på många skratt!

Poängen är, att om Du vill tjäna pengar, så ska Du inte arbeta på lågprismarknaden och konkurrera med andra leverantörer, som alla gör exakt likadant, eller säljer exakt samma typ av produkt. Se till att vara originell, att ha en exceptionell kvalitet, att ha ett ovanligt kundbemötande, att ha en bra energi när Du jobbar med Dina kunder, då kan Du ta bra betalt.

Kunden är inte intresserad av vad det kostar, kunden är intresserad av vilket värde Du levererar!

Jan Roostal
SEO-konsult och entreprenör, Smart Hemsida

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Säljarens utmaning, att våga be om ordern!

Oerhört många säljare vågar inte be om ordern, av rädsla för att få ett nej. Eller kanske av rädsla för att uppfattas som ”påstridig” av kunden. Tyvärr, måste jag erkänna, att jag själv tillhör de säljare, som inte är så bra på att be om ordern. Många säljare tänker felaktigt, att de inte ska be om ordern, innan de är säkra, för om kunden säger nej, så är det kört. I själv verket är det så, att en försäljning börjar först när kunden sagt nej.

hemsidor-publiceringsverktyg

Sökmotoroptimerade hemsidor

Men jag har blivit mycket bättre på att be om ordern, sen jag läste Max Söderpalms utmärkta bok ”30 sätt att göra affär”, om avslutsteknik. Framför allt, har jag fått några bra avslutsfraser som känns mycket komfortabla för mig. Min favorit är ”Ska vi köra på det?”

Men jag behöver jobba på mina avslut. Nyligen, efter ett prospect-besök blev jag arg på mig själv, för att jag missade en given affär, det kändes i alla fall så, då vi fick flera starka köpsignaler från kunden. När det tydligt började kännas att mötet led mot sitt slut, så borde jag ställt den raka säljfrågan, i stället för att låta det glida över i att kunden sade att han ”ska fundera”.
Troligen skulle även en korrekt avslutsfråga besvarats med ”jag måste fundera”. Det borde jag ha bemött med ”Vad är det Du ska fundera på” eller som jag tror det står i Max bok, ”Vad bra att Du ska fundera, exakt vad är det Du ska fundera på?” Eller så kunde jag ha frågat; ”vad är det som får Dig att tveka?”

Ett alternativ kunde kanske har varit; ”Vad behöver Du av oss för att inleda ett samarbete nu?”


Jag frågade Max Söderpalm på Facebook,
vad jag ska göra, om jag just ska gå från ett kundbesök hos en tandläkare, som precis är på väg in till nästa patient, eller kunden/prospecten säger, att de ska träffa fler leverantörer, innan beslut, ber Du om ordern då också?

Max Söderpalm svarade så här:  ”Du skulle ju kunna säga: Jag tycker vi gör klart det nu. Det sparar tid både för dig och för mig. Får jag be om din signatur, så är vi klara? :-”

Jag tycker den är kanon, men måste erkänna att jag har ett visst motstånd mot att att uttrycka mig så. Men jag ska öva in den verbalt framför spegeln, tills den sitter. Framförd med glimten i ögat, är den definitivt inte fel.

Avslut handlar inte om att ”pressa kunden”. Att pressa kunden, det är när Du tjatar om att hon/han ska skriva på, eller upprepar säljargument som Du redan framfört.

Kundens nej är bara början på försäljningen. Vad nejet betyder är att kunden funderar på:

Är det här en bra produkt?
Kan jag lite på de här två männen?
Vet de vad de pratar om?
Är det värt pengarna?
Är de här bättre än sina konkurrenter?
Kommer jag få bra service?
Kommer jag få tillräcklig avkastning på investeringen?
Är det här erbjudandet verkligen så bra som de säger?
Kan inte de som byggt min hemsida fixa till det som brister?
Har jag tid att engagera mig i det arbete som krävs, om jag bestämmer mig för att göra affär med dem?
Kan jag inte få ett lika bra eller bättre erbjudande av någon annan leverantör?

Det är de här, outtalade frågorna jag som säljare ska ”tratta in
”; fråga efter invändningen/ invändningarna. När jag fått reda på vilka de är, fråga; är det något mer Du känner Dig tveksam över?
Sen: Om vi kan lösa de här två frågorna, har vi en affär då?

Kunden svarar ja. Jag besvarar invändningarna och ställer avslutsfrågan igen, t ex min favorit: ”Ska vi köra på det?”. Kunden kanske säger, jag måste fundera ändå…

Då ska jag enligt Max Söderpalm faktiskt våga säga;
Med all respekt, men vi var ju överens om att när jag besvarade dina frågor, att då har vi en affär!?

Jag driver företaget Smart Hemsida, tillsammans med min kompanjon, KTH-ingenjören Kristoffer. Vi har ett publiceringsverktyg, som är extremt användarvänligt, men ändå ger kunden en mycket stor flexibilitet, att redigera om sin hemsida. Vi levererar en professionell design och en riktigt bra sökmotoroptimering. Vi hjälper kunden, att tjäna mer pengar med sin hemsida, genom att fånga de mest kvalificerade prospecten, som redan fattat sitt köpbeslut, men bara letar efter rätt leverantör på Google. Vi hjälper kunden också att tjäna pengar, eftersom tid är pengar. Kunden kan själv snabbt uppdatera sin hemsida och behöver aldrig vara beroende av en tekniker, eller betala konsultarvoden för att uppdatera sin hemsida.

Om jag tänker innan kundbesöket att jag inte ska ”pressa kunden” eller att det skulle vara oartigt att be om ordern, då har jag ju en looser-attityd. Den mentala inställningen ska vara, att kunden självklart ska köpa av oss, vi har ett fantastiskt bra erbjudande som hjälper dem att tjäna mer pengar.

Bittert ångrar jag alla de tillfällen, jag missat en affär, genom att inte göra avslutarbetet ”by the book”. Vi hade en kund, som skulle göra affär med oss, de skulle bara ombilda sin firma och invänta ett klartecken från en rådgivare. Jag hörde av mig efter ett tag, då var papperen inte klara. Nästa gång jag ringde så sade kunden, vi har köpt en extern tjänst i stället för Er hemsida….

Det var bara det, att kunden betalar under ett år lika mycket, för en prenumerationstjänst, som de skulle erlagt för vår hemsida, i engångsinvestering, i vilken samma tjänst ingår! Naturligtvis skulle jag bett kunden att skriva på en villkorad offert. Då hade jag gjort kunden en stor tjänst, de kanske hade sluppit bli lurade av en säljare, som var mer intresserad av att tjäna pengar själv, än att se till att kunden fick den tjänst de verkligen hade behov av.

Det kan låta som en säljarklyscha, men jag tror inte många konkurrenter slår oss på fingrarna, när det gäller att leverera maximal kundnytta, per investerad krona. VI hjälper våra kunder, inte bara med att få en effektiv hemsida, utan även med att generellt se över sin internetmarknadsföring.

De gånger vi missat en affär, men kunden valt en annan bra leverantör, så känns det inte kul, men jag kan stå ut med det. Men när kunden valt ett riktigt dåligt alternativ, för att jag inte gjort mitt jobb som säljare och fått ett avslut, då känns det riktigt, riktigt surt! Hädanefter ska jag åstadkomma ett kvalitativt avslutsarbete.

Jan Roostal, säljare och SEO-konsult

som driver företaget Smart Hemsida

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Varje bransch har sina typer!

Som SEO-konsult, leverantör och säljare av hemsidor, så fascineras jag av hur präglad en näringsidkare är av den bransch hon eller han verkar i, det känns ibland som alla är ”stöpta i samma form”. Det jag talar om här är hur man ser på och beter sig i frågor som rör marknadsföring, internetmarknadsföring och hemsidor.

Det är nästan skrämmande, hur likformigt företag tänker och beter sig, när man är verksam i samma bransch. Är det ett bra sätt att marknadsföra sig på, att göra som alla andra? Självklart är det nödvändigt med igenkänning och användande av vissa markörer. Om jag kommer in på en hemsida, som tillhör ett gym, så ska den naturligtvis ge mig associationer till träning, välbefinnande och hälsa. Det syftet uppnår man bland annat med hjälp av bra bilder. Kommer jag in på en hemsida för en tandläkare, utan ett enda foto, eller symbol, kopplad till det man arbetar med, då hoppar jag nog snabbt vidare. Men när detta är sagt, är det inte genom att sticka ut och vara annorlunda, som jag har chans att vinna den ständig kapplöpningen mot konkurrenterna?

Läs om psykologen, som ”står ovanför” sådana futtigheter som marknadsföring, samt om reklam-byrån, som vågar sticka ut, genom att verkligen avvika från hur konkurrenterna presenterar sig, på företagets viktigaste skyltfönster, hemsidan.

Läs här om olika ”branschtyper”.

Tandläkar-typen

Att vara tandläkare är att verka inom en bransch som är såväl kapital- som arbetsintensiv. Man gör stora investeringar i utbildning, teknik och marknadsföring. Tandläkare är tacksamma att ha som kunder, de förstår att saker måste få kosta, man fokuserar mer på att skapa värde än på att snåla. Tandläkare spenderar ibland nästan groteska summor på marknadsföring. Många tandläkare har professionella hemsidor och en del av dem är mycket långt framme vad gäller kunskaper om den digitala marknadsföringen. Motsatt, finns det företag, som kanske betalar 150.000:- till Eniro per år, pengar som skulle kunna användas mycket mer effektivt i marknadsföringen. Samma kund, har kanske en hemsida, det mest kostnadseffektiva verktyget, som lämnar mycket övrigt att önska. Generellt kan man säga, att många tandläkare har koll, inte bara på det man själv arbetar med.

Psykolog-typen

Den här branschen är raka motsatsen till tandläkarna. Förmodligen får man många av sina kunder, eller patienter på rekommendation och tror därför att man inte behöver marknadsföra sig. Jag tror att man tänker fel. Människors beteende ändrar sig hela tiden. För att ta mig själv som exempel, så tänkte jag för inte så många år sen, att tandläkare, kan man inte googla fram. Det måste jag välja på rekommendation från någon jag känner, så jag vet att jag får en bra tandläkare. Men plötsligt en dag, för två/tre år sen, hade jag ändrat mig och googlade fram en ny tandläkare.
En psykologs hemsida ser nästan alltid anskrämlig ut, inte sällan ett ”hemmasnickeri” byggd på någon färdig bloggplattform, eller webbhotells gratishemsida, naturligtvis uruselt sökmotoroptimerad, med ett riktigt billigt utseende. Tandläkaren måste genom sitt arbete hela tiden hänga med i en teknikutveckling, som går allt snabbare, kanske har man då lättare att ta till sig teknik även utanför sitt eget arbetsområde?

Kan det också vara så, att en psykolog, som arbetar med så viktiga saker som människors själsliv,
inte vill sänka sig så lågt, som till att engagera sig i så ”banala” saker som att sälja sig själv, man vill väl inte vara en simpel ”krämare”?
Jag tittar på hemsidor hela dagarna och jag tror aldrig någonsin, att jag sett en professionell psykolog-hemsida. Sökmotoroptimeringen, (d v s att fånga nya kunder/patienter) den ska vi inte tala om, den är obefintlig. Tänk så lätt det vore, för en psykolog, som tänkte lite nytt, att sticka ut och ligga hästlängder före alla sina konkurrenter!
Är det inte komiskt, att en psykolog, som hjälper människor att ta sig ur destruktiva beteenden
, dåliga vanor, tankebanor och föreställningar som man fastnat i, är så låst i sina egna tankebanor när det gäller marknadsföring, ovillig att ens uppdatera sig inom området? Någon spekulerade i, att psykologer alltid vill ha rätt. Kanske en ”yrkesskada”?
Jag inser att jag nu är ute på hal is och riskerar att bli analyserad av någon arg psykolog
och få förklarat vad det är jag projicerar ut genom min artikel. Men tro mig, jag är en varm anhängare av psykoterapi, för många år sen gick jag själv i en psykodynamisk terapi i tre år, som jag haft och fortfarande har mycket stor glädje av.

Alternativmedicinar-, healer-, eller den andliga typen

Personer verksamma inom denna bransch, tycks ofta lida av ett manifest fattigdomstänkande. Man verkar anse att pengar är ”fult”. Om jag då är intresserad av att marknadsföra och sälja mig själv, då är jag ju intresserad av att tjäna pengar och då blir jag ju en ”dålig människa”, eller hur?
Denna inställning finner jag mycket komisk. Pengar är inte ”dåliga”, pengar är en av mänsklighetens mest välståndsskapande uppfinningar. De problem, som uppstår i samband med penninghantering, eller våra försök att tjäna pengar, har att göra med felaktiga föreställningar om pengar och att vi inte förstått vad pengar är.
Denna ”bransch-typ” liknar psykologen. Hemsidorna är i allmänhet anskrämliga och obefintligt sökmotoroptimerade. Nu vill jag inte bli allt för elak, många av den här branschens terapeuter utför sitt värv, (liksom många psykologer), med själ och hjärta, till stor båtnad för sina kunder/patienter. Men, man har problem med fattigdomstänkandet. Man kan lägga timmar, veckor och kanske månader i arbetstid, på att egenhändigt snickra ihop en hemsida, som i slutänden är anskrämlig, obefintligt sökmotoroptimerad och definitivt inte presenterar sitt företag på ett för de presumtiva kunderna attraktivt sätt. I stället för att överlämna arbetet till ett proffs och ägna sin tid åt att prospektera nya kunder. Man har kanske investerat 150.000:- i sin utbildning, men kan absolut inte tänka sig, att investera en bråkdel av de pengarna på en professionell hemsida, som skulle ge den i särklass mest kostnadseffektiva marknadsföringen. Hur tänker de?

Bokföringstypen

Företag som arbetar med bokföring har ofta hemska hemsidor. Många gånger vill man inte sätta sig in i vad som är viktigt att tänka på, liksom skrämmande många andra företagare, så köper man en hemsida (företagets viktigaste skyltfönster) utan att göra någon som helst behovsanalys.
Problemet med den här branschtypen, är att man inte har tid. Verksamheten är så arbetsintensiv, man har så mycket betungande arbete att utföra för sin kunders räkning och prioriterar inte sin egen marknadsföring. Naturligtvis finns alltid positiva undantag, ett av de företagen är kund till oss!  🙂

Jurist- och konsulttypen

Om Du arbetar med hemsidor, sökmotoroptimering eller internetmarknadsföring, glöm den här branschen. De kommer inte köpa av Dig, varför? Jag vet faktiskt inte…

Reklam-typen

Inte heller här ska Du göra Dig några illusioner om att kunna sälja internetrelaterade tjänster. Här har man sitt på det torra. Sökmotoroptimering tycks man inte vara intresserad av, man anser väl att kunder endast prospekteras fram själv, eller kanske fås på rekommendation.
Vad som fascinerar är reklambyråernas hemsidor. Man tycks ha fått på hjärnan, att arbeta med bilder. Ju mer bilder desto bättre, ju flashigare desto mer imponerande, ju mer det blinkar, blippar, hoppar och roterar, desto bättre, ju mer imponerad ska den presumtive reklamköparen bli. Säkert tycker man också att detta är ett utmärkt ”image-byggande”.
Bland dessa hemsidor, finner man kanske den absolut sämsta användarvänligheten på hela internet!. Snacka om ”Skomakarens barn”. Reklambyråer arbetar med att hjälpa företag sälja sina tjänster och produkter. Jag antar att man då ska få fram ett önskvärt budskap så tydligt och säljande som möjligt, samt att mottagaren på ett enkelt sätt ska kunna greppa budskapet. Men hur kommunicerar man sin egen företagsprofil, budskapet om hur man arbetar? Det man eventuellt berättar om sig själv och sitt företag, fullständigt drunknar i en meningslös explosion av bilder. Om jag vore reklamköpare, så skulle det inte ge mig en bra magkänsla, om min presumtiva leverantör och den syn de kan förmodas ha på en kund.
Lysande undantag finnes även i denna bransch! Min kompanjon och jag var nyligen på besök hos en reklambyrå. Den byråns hemsida är ett föredöme i användarvänlighet. Här kommer verkligen uttrycket ”less is more” till sin rätt, en enkel och sparsmakad hemsida, med en, som jag tycker, snygg grafisk profil. På ett tydligt och pedagogiskt sätt presenteras hur företaget arbetar och man använder inte mer bilder än vad som är nödvändigt. Till saken hör, att denna reklambyrå, har ett sätt att arbeta och värderingar som jag finner mycket tilltalande. De korresponderar mot min och min kompanjons syn på affärsetik.

Jan Roostal
entreprenör som tillsammans med en KTH-ingenjör driver företaget Smart Hemsida

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Nordisk Fondanalys luras om PPM-sparande!

SVT rapporterar idag i sina nyhetssändningar om Nordisk Fondanalys, vars säljare stoppar folk på gatan utanför köpcentrum och lockar dem att skriva på ett papper, för att ”få information om pensionssparande”. Konsumenten utlovas information om vilka PPM-fonder som är bäst. Säljaren försäkrar att det är gratis. Konsumenten i reportaget fick en faktura på 1.295:-

Anton Ewetz, en av de unga männen bakom Nordisk Fondananlys, säger i tv-inslaget att givetvis ska kunden få information om att det kostar. Hos konsumentverket finns 17 anmälningar, konsumenter som trott sig skriva på att endast få information och sen kommer det en faktura.

svtplay.se/v/2664536/sydnytt/manga_pensionskunder_kanner_sig_lurade

Uppenbarligen ljuger säljarna folk rakt upp i ansiktet, Anton Ewetz försvar för Nordisk Fondanalys i nyhetsinslaget är inte så trovärdigt; ”finns situationer där det är stressat och informationen blir bristfällig”.

Läs även detta blogginlägg:

www.mahlstein.se/anton-ewetz-nu-ar-det-dags-att-kolla-upp-dina-saljare/

Jan Roostal
entreprenör Smart Hemsida

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

INSIDE JOB – Wall Street köpte horor o kokain på firmakort

INSIDE JOB

Pengar allt för Wall Street

SVT visade igår kväll den prisbelönta ”INSIDE JOB”. Den gick lite sent, så jag spelade in den, men hann se en del. Det var verkligen häpnadsväckande, man hade kunnat skratta gott, om det inte hade varit för följderna av alla excesser, människor som fått gå från jobb och bostad p g a dessa psykopater, som styr i finansvärlden.

I filmen intervjuas en (f d?) bordellmamma, som berättar, om jag minns rätt, att femtio procent av hennes kunder kom från Wall Street. De hyrde t ex en Lamborghini som de plockade upp fnasken i. Allt betalades med firmakort och bokfördes som konsultarvode/IT-kostnader.

http://www.youtube.com/watch?v=FzrBurlJUNk

Filmen går i repris sent i natt på SVT. Se den, det är nästan ett måste, jag ska göra det så snart jag kan.

INSIDE JOB

Om INSIDE JOB

Jan Roostal
Entreprenör Smart Hemsida
Cert instr i Primordial Sound Meditation

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Att prospektera nya kunder – nyförsäljning

Idag har jag äntligen kommit igång igen med att prospektera kunder, ”varma” och ”kalla” prospect. Om jag skärskådar mig själv, kan jag konstatera att det är anmärkningsvärt hur jag lyckas fylla min arbetsdag med mindre viktiga saker än prospektering av nya kunder.

I och för sig har jag arbetat med befintliga produktioner av hemsidor, det är ju det viktigaste, men därefter borde kundprospektering ligga som solklar tvåa i prioritetsordning. Oftast arbetar jag från mitt hemmakontor och det är ofattbart, hur det alltid går att fylla dagen med annat än prospektering.

När jag idag, på förmiddagen, satte mig och äntligen börja ringa, med mål att ringa 20 samtal om dagen, så blev jag förvånad. Det var inte alls obehagligt! Jag trodde att den av alla säljare kända nej-skräcken, rädslan att få ett nej, hade smugit sig på mig, men så var det inte alls. Då tänkte jag, varför har jag undvikit något, som inte alls var obehagligt?

Så nu ska jag schemalägga prospekteringen, att alltid ringa en eller två timmar på förmiddagen. Det är hisnande att tänka på vad 20 samtal om dagen kan ge. Det blir 100 samtal på en vecka. 400 på en månad och 4.000 på ett år! Det är fyratusen kontakter, som annars inte skulle blivit av.

Under våren fram till nu, har vi sålt på varje kundbesök utom ett. Min kompanjon, ingenjören och jag har åkt tillsammans och det har visat sig vara ett mycket lyckat koncept.

Jag räknar med att:

50 telefonsamtal ger:

10 samtal med marknadsansvarig/ägare, vilket ger:

2 bokade fysiska kundmöten, vilket ger:

1 såld hemsida

Resultatet får utvisa om det var en glädjekalkyl, eller kanske t o m i underkant! På det här viset borde det vara en smal sak att fyrdubbla omsättningen för oss.

Min kompanjon Kristoffer, supergeniet, han vidareutvecklar fortlöpande vårt fantastiska publiceringsverktyg. Vi har haft utmärkta resultat med våra kunders sökmotoroptimering tidigare, nu kommer det bli ännu mer spets på det hela. Användarvänligheten är magnifik, det låter kanske som försäljarsvada, men jag tror inte vi har någon som slår oss på fingrarna vad gäller det. Så jag har en fantastiskt produkt och en verksamhet som har mycket låga kostnader, den största delen vi lägger in är vårt arbete. Så vad gör jag av det? Nu ska vi bli rika!

När det gäller prospectering, ska jag även börja ta tag i att sälja mitt föredrag om pengar till, tänkte jag, Carema och Nordea, två företag som verkar har problem med att förstå vad pengar är och hur pengar arbetar.

Jan Roostal

entreprenör Smart Hemsida

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Bokföringsbyrå i Stockholm

Account on us på Värmdö i Stockholm, är en auktoriserad redovisningsbyrå, som grundades och drivs av LIlian Holm. Mitt och Kristoffers företag Smart Hemsida har haft nöjet att leverera en hemsida till Account on us. Lilian är en mycket trevlig och redig person att ha att göra med. Hon är mycket ambitiös och jag har det största förtroende för de tjänster hon levererar. Lilian tänker inte bara på sin egen affärsverksamhet utan ser till att förmedla affärer till sina samarbetspartners, vi har fått ett antal hemsides-kunder av henne, vilket vi är mycket glada och tacksamma över.

Auktoriserad Redovisningsbyrå i Stockholm

Bokföring, redovisning

Account on us är alltså en bokföringsbyrå i Stockholm som arbetar med alle handa ekonomitjänster. Du får hjälp med skatter, bokslut, bolagsbildning, reskontrahantering för att nämna något.

Läs mer på Account on us hemsida om en bra >> redovisningsbyrå i Stockholm

Jan Roostal, entreprenör Smart Hemsida

Posted in Okategoriserade | Leave a comment