Gör mer affärer, när det är dåliga tider!

Är Du en person som låter Ditt sinne infekteras av massmedias kris-ältande? Tänker Du, att tillvaron är trist, det är kris och krasch på gång och det är omöjligt att sälja?

Har det slagit Dig, att så tänker förmodligen en mycket stor del av alla företagare, men kanske framför allt säljare? Det innebär, att om Du inte låter Dig hjärntvättas av detta negativa tänkande, så har Du en stor fördel framför Dina konkurrenter. Visst, det är sämre konjunkturer, men Dina konkurrenter har redan givit upp, så Du kan faktiskt göra fler affärer, när det är dåliga tider!

Jag hörde en historia, vet inte om det är en skröna, men den skulle mycket väl kunna vara sann. Den handlar om USA under den stora depressionen. En journalist hade fått reda på, att ute i landet fanns en företagare som sålde maskiner, vars affärer blomstrade. Journalisten åkte dit för att intervjua mannen och frågade, hur han kunde göra så mycket affärer, när det var depression. ”Vilken depression?” svarade företagaren!

Det finns ingen värld ”där ute”. Den värld Du ser, är en projektion av vad som finns i Ditt sinne. Med andra ord, så skapar Du själv den värld Du upplever. Så frågan är, vad vill Du uppleva?

Det minner mig också om historien om de två skoförsäljarna som åkte till Afrika. Den ene ringde hem till huvudkontoret och sade att det var omöjligt att sälja skor, för det var ingen som använde skor. Den andre säljaren ringde till HK, full av entusiasm och sade att här kunde man sälja hur mycket skor som helst, det fanns nämligen ingen som sålde skor där ännu.

Företaget jag driver tillsammans med en ingenjör, vi upplever vår bästa säsong någonsin. Ingen Greklandsfrossa här inte!

Jan Roostal
entreprenör Smart Hemsida

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Robin Sharma – inspirational video

How to be inspired and make good business in difficult times!

http://www.robinsharma.com/stay-focused.php#.TqZc6RHpVmU.facebook

Jan Roostal
Entrepreneur Smart Hemsida
websites with CMS

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Näringslivsrespons – varning för detta skumraskföretag!

Jag blev uppringd av ett företag som kallar sig Näringslivsrespons, som skulle intervjua mig om mina meditationskurser. Jag blev mycket glad och igår fick jag besök vid lunchtid av den kvinnliga ”journalisten” från Näringslivsrespons som ”intervjuade” mig i en och en halv, kanske två timmar. Ska erkännas att jag har en rejäl svada, när jag får göra reklam kostnadsfritt, för det jag brinner för

Näringslivsrespons "intervju" blir annonsförsäljning, "journalisten" krämare!

Varning för Näringslivsrespons!

I slutet av den så kallade intervjun, med Näringslivsrespons blev jag fotograferad med en Kalle Anka- kamera, en”kompaktkamera i prisklassen 299 kr på Rusta”, se detta utmärkta blogginlägg om firmans metoder: www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=25709

Sedan fick jag veta, att ”reportaget” som skulle publiceras om min verksamhet, krävde att jag betalar Näringslivsrespons 15.000:- för att få en ruta med kontaktuppgifter!

Plötsligt hade intervjun förvandlats till en annonsförsäljning!
Det billigaste alternativet kostar 5.500:- exklusive moms, en liten, liten ruta. Om man inte betalar, är det ”upp till redaktionen” om ”intervjun” publiceras, hahahah!!!!!!!!!

Försäljaren, ursäkta, journalisten hade inga visitkort, de ”var slut”. Hennes mail-adress hos Näringslivsrespons är en hotmailadress, det verkar ju väldigt seriöst!! I samma klass som kameran, eller bandspelaren, som såg ut som en gammaldags Nokia-mobil.

Man får veta att tidningen/magazinet går ut till ”alla företag med fler än fem anställda” samt ligger ute på flygplatser, sjukhus med mera. Det låter ju bra, men när jag googlar på Näringslivsrespons hittar jag massor med blogginlägg, om personer som varit med om samma sak som jag, en så kallad intervju, med en så kallad journalist, förvandlas till annonsförsäljning, med groteska överpriser, i ett magazin, som jag undrar om det över huvud taget existerar!

Det här påminner väldigt mycket om blufföretaget Yellow Register/Yreg, som ringer upp småföretagare, säger att de ska få en ”gratis hemsida mot att våra säljare får använda Dig som referenskund. Vi saknar ett företag från Din bransch, i detta geografiska område, därför vill vi ge Dig en gratis hemsida.” Du behöver bara betala för webbhotellet som kostar fyra-/femhundra kronor i månaden i 24 månader. I de finstilta villkoren, står det att avtalet förlängs per automatik, med 12, eller kanske 24 månader om det inte sägs upp skriftligt i rekommenderat brev, tre månader före avtalsslut. Jag blev lurad att skriva på en offert, men när jag fick veta vad Yellow Register är för företag, betalade jag 3.000:- för att annullera ordern och sen ställde jag upp i tidningen ”Företagaren” för att varna andra för dem.

Nu ska jag ställa ut en faktura, på två timmar, a 490:- exklusive moms, för att Näringslivsrespons under falska förespeglingar förspillt min tid. Samma konsultarvode vi debiterar i Smart Hemsida.

Naturligtvis skrev jag inte på något avtal, det ska bli kul att höra vad ”säljaren” Kristina säger när hon ringer upp mig i morgon. Jag kastar inte 5.500 kronor i sjön. Tänk hur många annonser Du får för sådana pengar på Google Adwords och då betalar Du bara för faktiska klick, i stället för en annons i en tidning som kanske inte ens existerar!

Jan Roostal
entreprenör Smart Hemsida

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Behöver Ert företag hyra eller rekrytera personal?

ExpanderaMera är ett av Sveriges största bemanningsföretag inom bygg- och anläggningsbranschen. Företaget erbjuder byggbolag i varierande storlek, kostnadseffektiva lösningar för rekrytering, bemanning och entreprenad.

Bemanningsföretaget ExpanderaMera har mångårig erfarenhet av byggbranschen. Företaget har kunskap, kompetens och det nätverk som är nödvändigt för att snabbt och effektivt erbjuda kunderna kompetent personal för såväl kollektiv- som tjänstemannasidan.

Läs mer om: Anläggning bemanning och rekrytering

Till startsidan för: ExpanderaMera Bemanning

ExpanderaMera hyr ut och rekryterar personal inom yrken som: snickare, betongarbetare, byggnadsarbetare, träarbetare, hantverkare, byggtjänstemän, byggnadsingenjörer, byggchef

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Pengar – ett flöde av energi

Idag när jag väntade på tunnelbanan vid Danderyds Sjukhus, stod jag vi godisautomaten som står mitt på perrongen. Undrar om det ligger några pengar i mynt-returfacket, tänkte jag. Öppnade facket, där låg fem enkronor. Glatt tog jag emot denna gåva från Universum. Fem kronor är ju inga pengar, men symboliken…

I olika böcker om pengar och välståndstänkande får man lära sig att ta emot de gåvor som kommer till en. Om Du  ser en enkrona som ligger på marken, ta upp den! Bry Dig inte om, i fall någon tror att Du är en snåljåp. Ditt undermedvetna kan inte skilja på stort och smått, det registrerar bara att Du tar emot, eller inte tar emot.

Ibland har jag perioder då jag hittar pengar väldigt ofta. Det mest fascinerande var en gång, när jag stod vid en kaffeautomat, även denna på en tunnelbaneperrong. Jag stod intill automaten, ingen hade handlat i den de minuter jag stod där. Plötsligt rasslade det till i myntfacket, jag öppnade det och där låg två femkronor!

Du kanske tänker att det här låter fånigt, men faktum är att de flesta människor har svårt för att ge, men än svårare att ta emot. Träna Dig själv att ge och att ta emot utan att känna skuldkänslor. Universums gåvor kommer till oss i en aldrig sinande ström.

Brist är en illusion skapad av ett sinne som styrs av rädsla. Det enda som existerar är faktiskt överflöd. Lär Dig att ge och att ta emot och att leta efter möjligheter, i stället för att enkom fokusera på att hålla nere utgifterna. Försök också alltid se till att det Du köper och det Du ger bort har eller skapar ett värde. Tänk på att införskaffa och framställa produkter som är tillverkade på ett sätt som är bra för människor och omvärld. Fokusera på att skapa värde, så skapar Du bra karma och det kommer alltid tillbaka, i mångfald.

Även jag, som håller föredrag om pengar, kan ibland ha svårt för att ta betalt. Men nu känner jag att vi landat rätt när det gäller priset på våra hemsidor. Det känns som de här kunderna, som har råd att betala lite mer, har en annan attityd, än de som inte har det. De verkar vara mer fokuserade på att skapa värde, se möjligheter och utnyttja dem. De som bara snålar, verkar inte heller kunna värdesätta sitt eget arbete.

Ekonomin är faktiskt inte som många svenskar tror ett nollsummespel, att någon måste få det sämre, för att någon annan får det bättre. Tvärtom, om fler människor fokuserade på att skapa värde, så skulle ekonomin kunna växa mycket snabbare. Det sägs ofta, att det bästa sättet att bli rik på, är att hjälpa andra att tjäna pengar och det stämmer säkert.

Vi har ett makalöst flöde nu med affärer i Smart Hemsida. Vi plockar den ena ordern efter den andra, mitt i  sommaren, helt underbart. Allt började med att min nuvarande kompanjon, Kristoffer, byggde en hemsida åt mig 2005/2006. Jag upptäckte att publiceringsverktyget (som man uppdaterar hemsidan med) som Kristoffer konstruerat var makalöst användarvänligt. Jag frågade honom: ”Kan vi inte börja sälja hemsidor, jag säljer och sökoptimerar, Du bygger dem?”. Javisst svarade han och nu efter drygt fyra år så börjar det rulla på riktigt bra.

Möjligheterna finns överallt. Gräset är fullt av diamanter, Du behöver bara leta efter dem!

Jan Roostal
entreprenör Smart Hemsida

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Webbhotell för 10 kronor per månad!

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Sälja till en säljare, inte lätt…

Idag var min kompanjon Kristoffer och jag på kundbesök. Det var en vid det här laget ganska varm prospect, som jag haft kontakt med sedan de lyssnade på mitt föredrag om sökmotoroptimering som jag höll för över ett år sedan.

Vi presenterade vår produkt, jag ställde behovsanalysfrågor, kunden var positiv, allt kändes bra. Men så sade han: ”Jag kommer inte skriva på idag.” Tidigare hade det gjort mig ställd men nu kunde jag använda en hel del som jag lärt mig från Max Söderpalms utmärkta bok om avslut ”30 sätt att göra affär”. Jag frågade om det fanns något som kunde få kunden att fatta beslut nu, eller om det var något som var tveksamt eller oklart i vårt erbjudande. Så var icke fallet, men vi fick ingen påskrift. På min fråga om vad som gjorde att kunden inte kunde fatta beslut idag, lika med, signera offerten, sade han att det var tidsskäl. De var tvungna att fundera över, hur de skulle planera in detta jobb i övriga aktiviteter, semestrar med mera.

Här tog det stopp för mig. Jag visste inte vad jag mer skulle säga. Det är ingen invändning tycker jag, om jobbet ska göras, så ska det göras, i fall det ska göras under en månad, eller tre månader, är väl inget skäl att inte fatta beslut nu? Detta sade jag dock inte till kunden, då hade jag, återigen relaterande till Max bok, pressat kunden och därmed varit otrevlig.

Som det t ex står i boken, fråga aldrig: ”Ska Du bestämma Dig nu”.

Hur bemöter jag en invändning som denna? I detta fall är kunden själv en driven säljare. Det finns tror jag inget som är så svårt, som att sälja till en säljare. Jag försökte sälja försäkringar till en vän en gång. Han förstod hur bra olycksfallsförsäkringen var, men sade nej och i just det fallet vet jag, att han sade nej, bara för att bevisa att jag inte kunde sälja till honom som är säljare. ”Jag går inte på Dina säljarmetoder” tänkte han säkert.

Hur det var i fallet ovan ska jag låta vara osagt, men är det någon som har ett tips på hur jag bemöter en sådan invändning så emottages det tacksamt!

Jan Roostal
Smart Hemsida

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Jobbcoaching i Stockholm

Confident Coaching hjälper Dig med jobbcoaching i Stockholm, Södertälje och Västerås.

Conficent Coaching hjälper Dig att få ett försprång på arbetsmarknaden, Du får hjälp att optimera Ditt CV, jobbansökan och intervjuträning. Företagets engagerade coacher hjälper dig att hitta din styrka inom olika områden. Du får hjälp att sätta mål är och göra en planering för genomförande. Confident Coaching hjälper dig att få jobb, tjäna pengar och förverkliga dina drömmar!

Läs mer på hemsidan om kostnadsfri jobbcoaching i Stockholm

Jan Roostal
entreprenör, bloggare

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

Att vara i flödet

Idag var jag och min kompanjon på kundbesök och vi satte åter igen en order på 23.000:- för en hemsida. Fantastiskt, vi säljer på varje kundbesök, ett makalöst flyt. Känns bra att vi äntligen vågar ta betalt för det vi gör. Samtidigt har vår produkt hela tiden förbättrats, sen vi började sälja den för fyra år sen och bara vågade ta 10 – 12.000:- för en hemsida.

Det tar ett tag, att inse sitt värde och sen våga ta betalt. Nu har vi kommit in i rätt kundsegment också. Trevliga företag att samarbeta med och personer som strävar efter att skapa värde i stället för att snåla. Man ska inte underskatta kraften i att ha att göra med människor som ”smittar” en med positiv energi. Folk som vet, att det finns ingen brist, det finns bara möjligheter, om Du bara letar efter dem.

Orderboken börjar fyllas och många affärer är på gång. Då behöver man inte heller riskera att, outtalat förmedla till kunden ”snälla, köp av oss”, utan vi vet att vi har en bra produkt, vill Du inte köpa, så har vi andra kunder, tack för kaffet.

Nu gäller det bara att hålla uppe det goda flödet, inte slappna av och slå sig till ro, som jag gjort tidigare. På telefonen bara!

Jan Roostal,
entreprenör Smart Hemsida

Posted in Okategoriserade | Leave a comment

All inclusive – en mardröm för lokalbefolkning och affärsidkare!

Under eftermiddagen lyssnade jag på Sveriges Radio P1:s utmärkta reportage i ”Kaliber” om resebyråbranschens ”All inclusive”, läs mer på SR:s hemsida:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4517582

”All inclusive” innebär att Du betalar en klumpsumma till Resebyrån, vilket inkluderar all mat och dryck som Du förtär, på det hotell Du bor på. Detta får ett antal, mycket stora negativa effekter.

Man slår ut den lokala restaurangnäringen. Det är svårt att få lönsamhet när det inte kommer några turister och äter. De äter ju på hotellet, eftersom hotellgästerna betalat för allt ”All inclusvie” och då får de äta och dricka hur mycket de vill på hotellet.

Personalen som arbetar på hotellen arbetar under vidriga villkor. De tjänar åtta kronor i timmen och arbetar kanske tolv timmar per dag. Jag minns inte alla detaljer, men lyssna på reportaget. Det var vidriga villkor som vi svenskar aldrig skulle arbeta under.

All Inclusive innebär ökat resursslöseri och miljöförstöring. Personalen kunde berätta, att eftersom gästerna kan hämta mat och dryck i stort sett när som helst, så har förbrukningen av t ex plastmuggar ökat dramatiskt.

Vi fick också lyssna till det sedvanliga hyckleriet från en av resebyråernas representanter. Vi fick veta att det finns en ”kod” för att hantera arbetsvillkor och miljöfrågor. Denna är naturligtvis till intet förpliktigande, branschen egna representanter besiktigar och förvarnar om besöken, suck…
Vad gör man inte för en fet månadslön, lite lögner och hyckleri får man väl stå ut med, för att behålla sina förmåner.
Vi fick också veta, att de som blir arbetslösa när de lokala restaurangerna går omkull, i stället kan få jobb på hotellanläggningarna. Vilket lyft, att byta från ett restaurangjobb, som ändå har en hel del positiva sidor, till att samla ihop sopor, engångsmuggar och annat skräp på en hotellanläggning, för en slavlön, med tolv timmars arbetsdag!

All Inclusive leder alltså till vedervärdiga arbetsförhållanden för personalen, förstörd miljö och tar död på det som är genuint på en turistort. Naturligtvis satsar resebranschen på All Inclusive, för de tjänar ju pengar på det och moral, det får man ju inte betalt för….

Vad tänker Du som kund till Resebyrån? Har Du någonsin frågat Dig vilken slags värld Du vill leva i? Du kommer till San Fransisco, Bangkok, Berlin eller Tokyo, Starbucks står för kaffet, McDonalds för hamburgarna. De butiker som finns tillhör stora kedjor, så vilken stad Du än är i, så är det samma butiker, samma utbud. De lokala restaurangerna, det som är genuint och autentiskt för ett samhälle är borta och ersatt av jättestora turistanläggningar.

Är det den värld Du vill leva i? För mig låter det som en mardröm. Dessutom kan Du aldrig avhända Dig ansvaret för Dina val. Du kan inte skylla på att Du valde det billigaste. Ta ansvar för Dina val. Varje val Du gör, påverkar Dina medmänniskor, Din omvärld och miljön.

Så vad väljer Du? Tar Du ansvar för Dina val, eller intar Du offerrollen och påstår att Du inte har något val? Tänk på när Du blir glad över att köpa den där billiga t-shirten på HM, för 40 kronor, att kanske har Din medmänniska, en indier, stått med fötterna i ett kar med frätande kemikalier, för att Du ska kunna köpa en billig tröja. Hur känns det, om Du känner efter, med hjärtat…?

Jan Roostal
Entreprenör Smart Hemsida

Posted in Okategoriserade | Leave a comment